Proč je důležité počítat auta


Rád bych navázal na svůj březnový článek „Problém zvaný doprava“, ve kterém jsem mimo jiné nabádal ke zpracování průzkumu dopravního zatížení obce. Nakonec se nám jej pomocí dobrovolné práce sousedů podařilo velmi podrobně zpracovat. A dokonce jsme pro výsledky z něj hned v červnu našli využití při argumentaci proti rozšíření obchodní zóny v Čestlicích. A právě na tomto příkladu bych chtěl ukázat, jak je důležité se problematikou dopravy na odborné bázi zabývat, získávat si data, umět je analyzovat a také správně použít.

Je jasné, že jakékoli rozšíření čestlické obchodní zóny by nám přineslo navýšení již tak vysoké dopravní zátěže. K jeho zamezení či minimalizaci ale podle mne vede zcela jiná cesta, než jsou obcí dosud používané argumenty ohledně ochrany půdního fondu. Tou cestou jsou dobře zpracované analýzy a vyjádření z oblasti dopravy.

Co přesně mám na mysli? Například naše zjištění, že dopravní studie investora, na jejímž základě se změna územního plánu na rozšíření zóny hodnotí, je stará, neaktuální a ohledně uváděných intenzit dopravy výrazně podhodnocená. V roce 2010 byla zpracována dopravní studie firmou DHV, ta byla následně roku 2013 aktualizována a doplněna studií Atelieru PROMIKA. Obě dvě studie slouží jako podklad k dopravnímu řešení změny a k hodnocení jejího vlivu na životní prostředí. Avšak studií uváděné dopravní zatížení okolních komunikací po výstavbě celé zóny je výrazně nižší, než je tomu v současnosti. Přestože do nové zóny ještě žádná auta nejezdí!  Jak by to ve směru na Dobřejovice vypadalo po postavení všech plánovaných částí zóny, kam má denně jezdit okolo 9500 automobilů v každém směru, radši ani nemyslet. Zmiňovaná studie je chybná a podhodnocená i v mnoha dalších parametrech. S podrobnostmi je možné se seznámit v textu námi podané námitky na stránkách janchvatal.blogspot.cz.



Jsem přesvědčen, že právě tato rovina argumentů má šanci plánovanému rozšíření zóny zamezit, či jej alespoň omezit. Tím spíše, že si současného zatížení kruhových objezdů na Exitu 8 a jejich omezené kapacity je vědomo i samo Ředitelství silnic a dálnic. To pro rozšiřování zóny stanovuje  investorovi striktní pravidla. Stačí jen v budoucnu spolupracovat s dopravním odborníkem a věcně správně rozporovat investorem nepřesně uváděné údaje.

Velká škoda, že starosta neměl zájem zapracovat tyto a další nabízené argumenty do vyjádření obce proti rozšíření zóny. Ještě větší škoda je, že výše uvedený zásadní rozpor mezi studií investora a skutečností vyplývá již z radarového průzkumu dopravy, zpracovaného pro naši obec v roce 2015. Tento průzkum ležel bez užitku na obecním úřadě. Při správném použití mohl pomoci zamezit či omezit výstavbu těch částí zóny, jejichž realizace je v současnosti bohužel takřka jistá.

Pokud se vás tato problematika dotýká, jste zvědaví na výsledky průzkumu a zároveň byste chtěli říci svůj názor na dopravní problémy v obci, srdečně vás zveme ve středu 12.9. od 18:30 do spolkového domu na prezentaci výsledků dopravní studie. Poté bude následovat beseda o dopravních problémech a možných řešeních. Vlastní studie bude po dopracování všem volně přístupná na internetu.
Jan Chvátal

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dopis zastupitelům ohledně výdajů na Spolkový dům z 23.8.2017

Přes Nupaky do Kuří

Výlet do Zadní skály