Dopis zastupitelům ohledně výdajů na Spolkový dům z 23.8.2017
Vážení zastupitelé obce
Dobřejovice,
obracím se na vás jako člověk, který se na žádost paní zastupitelky Mikuškové zúčastnil některých jednání týkajících se kontroly Finančního výboru ohledně celkových výdajů na Spolkový dům a pomáhal jí s prostudováním podkladů a jejich analýzami.
Mou motivací pro přijetí této výzvy byla snaha popsat tok peněžních prostředků v případě Spolkového domu a získat tím i zpětnou vazbu a podklady pro zastupitele při rozhodování o dalších podobných záměrech v budoucnu – jmenovitě několikanásobně většímu záměru pronájmu a rekonstrukce Zámečku.
Celá věc podle mých informací začala při projednávání rozpočtového opatření číslo 10/2016 na lednovém zastupitelstvu, kdy při dotazech na výrazný nárůst výdajů v paragrafu 3319 (Spolkový dům, dříve knihovna) vedení obce sdělilo, že „vysvětlení bude podáno dodatečně“. Na to navazovalo zadání zastupitelstva Kontrolnímu výboru, aby se touto věcí zabýval a následně pověření Finančního výboru.
V průběhu dubna jsem byl paní Mikuškovou osloven s prosbou o pomoc při prostudování podkladů týkajících se probíhající kontroly. V následujících měsících jsem prošel velkou řádu dokumentů a společně jsme dospěli k mnoha zásadním zjištěním. Ty jsme prezentovali na schůzce Finančního výboru v červenci ostatním přítomným členům FV – tedy panu předsedovi.
Vzhledem k tomu, že dosud z jednání Finančního výboru nevznikly žádné relevantní výstupy, považuji za nezbytné s výsledky našich zjištění seznámit i Vás: ostatní zastupitele.
Z podkladů dodaných obcí i následně mnou od obce vyžádaných či stažených z webu obce (výjezdy z účetnictví a FINky, zápisy ze zastupitelstva, Návrh rozpočtu obce na rok 2016, Rozpočtová opatření, Závěrečný účet obce) podle mne vyplývají tyto základní okruhy, kdy došlo k porušení povinností ze strany vedení obce, nebo bylo neoprávněně jednáno bez vědomí zastupitelstva.
obracím se na vás jako člověk, který se na žádost paní zastupitelky Mikuškové zúčastnil některých jednání týkajících se kontroly Finančního výboru ohledně celkových výdajů na Spolkový dům a pomáhal jí s prostudováním podkladů a jejich analýzami.
Mou motivací pro přijetí této výzvy byla snaha popsat tok peněžních prostředků v případě Spolkového domu a získat tím i zpětnou vazbu a podklady pro zastupitele při rozhodování o dalších podobných záměrech v budoucnu – jmenovitě několikanásobně většímu záměru pronájmu a rekonstrukce Zámečku.
Celá věc podle mých informací začala při projednávání rozpočtového opatření číslo 10/2016 na lednovém zastupitelstvu, kdy při dotazech na výrazný nárůst výdajů v paragrafu 3319 (Spolkový dům, dříve knihovna) vedení obce sdělilo, že „vysvětlení bude podáno dodatečně“. Na to navazovalo zadání zastupitelstva Kontrolnímu výboru, aby se touto věcí zabýval a následně pověření Finančního výboru.
V průběhu dubna jsem byl paní Mikuškovou osloven s prosbou o pomoc při prostudování podkladů týkajících se probíhající kontroly. V následujících měsících jsem prošel velkou řádu dokumentů a společně jsme dospěli k mnoha zásadním zjištěním. Ty jsme prezentovali na schůzce Finančního výboru v červenci ostatním přítomným členům FV – tedy panu předsedovi.
Vzhledem k tomu, že dosud z jednání Finančního výboru nevznikly žádné relevantní výstupy, považuji za nezbytné s výsledky našich zjištění seznámit i Vás: ostatní zastupitele.
Z podkladů dodaných obcí i následně mnou od obce vyžádaných či stažených z webu obce (výjezdy z účetnictví a FINky, zápisy ze zastupitelstva, Návrh rozpočtu obce na rok 2016, Rozpočtová opatření, Závěrečný účet obce) podle mne vyplývají tyto základní okruhy, kdy došlo k porušení povinností ze strany vedení obce, nebo bylo neoprávněně jednáno bez vědomí zastupitelstva.
1.
Navýšení
výdajů spojených se Spolkovým domem nad částku schválenou zastupitelstvem
·
Z nyní
dostupných podkladů je jasné, že vedení obce v dané věci překročilo své
pravomoci, když na rekonstrukci a provoz SD v roce 2016 vynaložilo řádově
o statisíce korun více, než bylo schváleno v rozpočtu a zastupitelstvem
schválených rozpočtových opatřeních. Otázkou pouze zůstává, jak přesně
velká částka to je. Na to aby na ní bylo možno naprosto přesně odpovědět by
bylo potřeba vyjasnit všechny nejasnosti uvedené níže, dostat přístup
k veškerým výdajům obce v roce 2016 a zkontrolovat jejich zaúčtování
do rozpočtových paragrafů. Pak teprve by bylo možno odpovědět přesněji na
otázku, jaké výdaje měla obec v souvislosti se Spolkovým domem v roce
2016. Nicméně už nyní se můžeme pokusit o dva odhady: jeden – minimální, bere
v potaz pouze ty náklady, které samo vedení obce přiznalo, ten druhý vychází
ze stavu plnění rozpočtu obce ke konci roku 2016.
Zastupitelstvem
schválená rozpočtová opatření v souvislosti se Spolkovým domem byla:
RO5: 2.920.000,-Kč
(rekonstrukce SD, multifunkční hřiště)
RO6: 100.000,-Kč (vybavení)
RO9: 230.000,-Kč (provoz)
Schválená RO celkem: 3.250.000,-Kč
(z toho) Schválená RO na rekonstrukci a
vybavení: 3.020.000,-Kč
Samo vedení obce přiznává, že výdaj na
rekonstrukci a vybavení (bez provozních a dalších souvisejících nákladů)
byly: 3.323.144 Kč, tedy o 303.144 Kč
vyšší, než součet rozpočtových opatření týkajících se rekonstrukce a vybavení.
Pokud bychom se
ale nespokojili s tím, co vedení obce přiznalo jako výdaje související se
spolkovým domem a sečetli bychom všechny výdaje, které byly v roce 2016
účtovány do paragrafu 3319 – Spolkový dům a knihovna (3 797.600 Kč bez 12.000
Kč na knihovnu=3.785.600 Kč) a přidali k tomu částku 93.729 Kč, která prokazatelně souvisí se spolkovým domem, a přesto byla
účtována na paragraf 6171 (viz níže), dojdeme k výdajům 3.879.329 Kč.
Schválená RO ale celkem byla na 3.250.000 Kč. Neoprávněné navýšení výdajů
tedy bylo podle tohoto výpočtu dokonce o 629.329 Kč.
Zdroje:
·
Dokument:
Spolkový dům: celkové vyúčtování stavby a vybavení: Celkové náklady: a) Multifunkční hřiště:
1.953.487 Kč, b) Spolkový dům: 1.369.657 Kč. Součet těchto částek je 3.323.144 Kč,
neobsahuje projektovou dokumentaci, náklady spojené s otevřením, provoz a
další položky
·
www.obecuctuje.cz/stahnout_dokument.php?id_dokumenty=1472, str. 9: Po schválení
rozpočtu jsou však obce povinny podle svého rozpočtu hospodařit. Pokud obec
rozpočet překročí, zejména pokud realizuje nerozpočtované výdaje, může jí být
udělena (až na výjimky) sankce. Skutečnost, že obec překročí při hospodaření
výdaje svého rozpočtu, patří mezi tzv. správní delikty, za který se uloží
pokuta do výše 1 000 000,- Kč.
·
Je
otázkou, zda výdaje účtované na položku 3319 (Spolkový dům, dříve knihovna)
obsahují všechny výdaje, které byly v souvislosti se SD vynaloženy. Samo
vedení obce přiznává, že minimálně 93.729
Kč bylo účtováno na paragraf 6171. Vzhledem k nepředpokládaným,
neschváleným (přikloníme-li se k názoru, že na rozpočtové opatření 10 (resp.
11) nemělo vedení obce pravomoci – viz níže) a nezvyklým nárůstům výdajů v některých
dalších paragrafech rozpočtu je důvod se domnívat, že do těchto položek byla
účtována část dalších zde neuvedených výdajů na SD a celkové výdaje spojené se
SD tedy mohou být ještě vyšší.
Zdroje:
·
Zápis z jednání FV 15.6.2017: Obec sdělila, že z vybavení SD v částce
130.340,-Kč je potřeba odečíst částku 93.729,-Kč (jedná se o židle a stoly),
které byly zaúčtovány na položku 6171
·
Rozpočtové
opatření 10/11 2016: součet všech řádků výdajů u paragrafu 6171: 119.000 – tedy
výdaje byly navýšeny v tomto paragrafu o tuto částku. Z toho vyplývá, že mimo jiné díky přesunu
části výdajů souvisejících se spolkovým domem došlo k překročení výdajů u této
položky nad rámec schválený v rozpočtu a zastupitelstvem projednaných
rozpočtových opatřeních.
·
Věc, která je podle mě zásadní, ale na druhou
stranu je obtížně formálně postižitelná, je to, že při schvalování záměru
pronájmu a rekonstrukce SD bylo zastupitelstvo mylně informováno o očekávaných
celkových nákladech na SD. Na prvním zastupitelstvu, kde se projednával
tento záměr, padla částka 1.600.000 Kč + DPH – sleva za vysoutěžení a navíc
ještě nějaké peníze na vybavení. Celková výdaje spojené se Spolkovým domem
v roce 2016 byly podle všeho takřka 3.900.000 Kč. (viz vysvětlení výše).
Je otázkou, jak by dopadlo hlasování zastupitelstva o tomto záměru pronájmu a
rekonstrukce SD ve chvíli, kdy by byly známy tyto informace. Hlavní problém tedy je, že zastupitelé nemají při
rozhodování o podobných záměrech přesnou analýzu. Bylo by podle mne dobré se
z tohoto faktu poučit při plánování a případném schvalování dalších
záměrů. (O tom, že veřejnosti byla prezentováno, že celkové výdaje na Spolkový dům nepřesáhnou 1,6 milionu nemluvě…)
Zdroje:
·
Zápis ze 16.zastupitelstva, stejný text i v Dobřejovickém zpravodaji únor 2016:
Celkové náklady na úpravu prostor v objektu a na vybudování hřiště by dle
tabulek stálo cca 1,6 mil. Kč (vč. DPH), přičemž je předpoklad při vysoutěžení
dodavatele stavby snížit ceny o cca 30%. Samozřejmě je zde i možnost podat
dotaci, která je u hřiště reálná. Uvedený odhad nezahrnuje vybavení nábytkem
apod., povrchovou úpravu hřiště a vybavení sportoviště.
·
Dobřejovickýzpravodaj březen 2016: Projekt
pronájmu „Spolkového domu“ vč. Multifunkčního hřiště, který by byl na dobu, než
se podaří v obci nalézt vhodný prostor k vybudování vlastního objektu, byl
(veřejností na zastupitelstvu) zpochybňován údajnou finanční náročností…
·
Dobřejovickýzpravodaj duben 2016: Návrh na
vybudování společenských prostor a multifunkčního hřiště na pozemcích st.
p. č. 98 (s objektem č. p. 44 v ulici U Kapličky) a p. č. 245/2 formou
pronájmu byl zastupitelstvem schválen! … Odhad
celkových nákladů je cca 1,6 mil. Kč, přičemž předpokládáme, že při výběru
dodavatele se podaří cenu výrazně snížit. Kromě toho žádáme o možnost
dotace na vybudování hřiště.
·
Výpočet nákladů
na základě rozpočtu uvedený výše
2.
Nesrovnalosti
v Rozpočtu obce a souvisejících dokumentech:
Při zkoumání
dokumentů a hledání veškerých celkových nákladů souvisejících se SD jsme
narazili na řadu nesrovnalostí v práci s rozpočtem v Obci:
·
Byly schvalovány i výdaje, na které nebylo
v rozpočtu krytí
Viz dále informace o rozpočtovém opatření číslo 10
(resp. 11). Je ale jasné, že se jedná o problém týkající se i ostatních výdajů
obce – tedy i těch, které nesouvisejí se Spolkovým domem.
Zdroje:
·
www.obecuctuje.cz/stahnout_dokument.php?id_dokumenty=1472, str. 24: V případě, že by zákon o finanční
kontrole byl řádně plněn, k překročení rozpočtovaného výdaje nemůže dojít,
protože se krytí výdaje rozpočtem kontroluje ve 2 stupních (příkazce rozpočtu a
správce rozpočtu) před vznikem závazku (před vydáním objednávky) a znovu se
kontroluje rozpočtové krytí dvoustupňově (příkazce a hlavní účetní) před
úhradou závazku. Překročení rozpočtu ze strany orgánů obcí (zastupitelstvo a
rada) je považováno za překročení pravomocí orgánu obce.
·
Rozpočtová opatření nebyla schvalována před
vznikem výdaje, ale často až po jejich proplacení což je přestupkem.
Zdroje:
·
Zákon 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech
územních rozpočtů: § 16 odst 4: Rozpočtové
opatření se provádí před provedením rozpočtově nezajištěného výdaje. Po
provedení rozpočtově nezajištěného výdaje lze rozpočtové opatření provést pouze
při živelní pohromě nebo havárii ohrožující životy a majetek,…
·
Zákon 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech
územních rozpočtů: § 22a:(1) Územní samosprávný celek,
svazek obcí, městská část hlavního města Prahy nebo Regionální rada regionu
soudržnosti se dopustí přestupku tím, že : e) neprovede změny schváleného rozpočtu podle § 16 odst.
2,.
·
Zákon 250/2000 Sb. o
rozpočtových pravidlech územních rozpočtů: § 22a: (5) Za přestupek podle odstavců 1 až 4 lze uložit pokutu do 1000000 Kč.
·
V lednu 2017 vedení obce neoprávněně
přijalo RO 10, kterým se ex post přizpůsobuje rozpočet skutečnosti – jedná
se o výsměch rozpočtovému plánování
Zdroje:
·
Zápis zeZO 27 (19.1.2017): 5) Rozpočtové opatření 10: Bylo předloženo závěrečné
rozpočtové opatření, které srovnává rozpočet na skutečnost r. 2016. Rozpočet za
r. 2016 skončil přebytkem ve výši 2.337.750,- Kč o který se zvýší rezervy Obce.
K dotazu p. Sklenáře na překroční rozpočtu u položky Spolkový dům bylo
dohodnuto, že vysvětlení bude podáno dodatečně. Zastupitelstvo vzalo rozpočtové
opatření na vědomí.
Z výše uvedených
citací ale vyplývá, že:
·
RO nesmí být přijímáno až po vynaložení výdajů
(ale před!) a „srovnávat rozpočet se skutečností“
·
RO schvaluje zastupitelstvo, pokud nedá takovou
pravomoc starostovi. Starosta na přijetí tohoto RO pravomoc neměl.
Zastupitelstvo tedy nemělo co brát na vědomí.
·
RO 10 bylo následně vedením obce přečíslováno na
11 – to dokresluje chaos, který ve vedení rozpočtu na Obci panuje
·
Rozpočtová
opatření nejsou automaticky schvalována hned po schválení smluv, které mají
vliv na rozpočet, neobsahují paragraf a položku, které se to týká. Zajímavé
je, že v předchozích funkčních obdobích Dobřejovického zastupitelstva bylo
standardní, že společně se schválením nějakého záměru nebo smlouvy se zároveň
schvalovalo rozpočtové opatření (navíc přehledně rozepsané i do úrovně
paragrafů).
·
Struktura
jednotlivých dokumentů vázajících se k rozpočtu je rozdílná a matoucí: Návrh rozpočtu x rozpočtová opatření x závěrečný účet obce. Tyto dokumenty mají
pokaždé (vzájemně mezi sebou, ale i stejné dokumenty v různých letech) jinou
strukturu, nelze je vzájemně porovnávat a je velmi těžké se v nich vyznat.
Zdroje:
·
www.obecuctuje.cz/stahnout_dokument.php?id_dokumenty=1472, str. 23 : Rozpočtové opatření mění schválený
rozpočet, proto by mělo respektovat i jeho strukturu, aby bylo zřejmé,
které závazné ukazatele rozpočtu a jakým způsobem, se mění.
·
http://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6538099:
Závěrečný účet obce: Po skončení kalendářního roku se údaje o ročním
hospodaření obce souhrnně zpracovávají do závěrečného účtu obce. V
závěrečném účtu jsou obsaženy údaje o plnění rozpočtu příjmů a výdajů v plném
členění podle rozpočtové skladby, údaje o hospodaření s majetkem a o
dalších finančních operacích, včetně tvorby a použití fondů v tak podrobném
členění a obsahu, aby bylo možné zhodnotit finanční hospodaření obce a
jí zřízených nebo založených právnických osob.
·
Rozpočtové
opatření č 10, které bylo dáno „na vědomí“ zastupitelstvu nebylo přesně
přeneseno do FINky. Některé paragrafy a částky byly přidány, všechny částky
byly velmi volně zaokrouhleny, některé částky jsou ale úplně jiné: největší
rozdíly (nárůsty) jsou u paragrafů 3319 ( o 85.838 Kč), 6171 ( o 113.795 Kč).
To je docela hodně, zdá se...
·
Nesoulad
mezi jednotlivými dokumenty v číslech, která by měla být stejná, jen
dokresluje chaos v rozpočtu obce
Například přebytek rozpočtu se
v různých dokumentech liší o 74.550 Kč
Zdroje:
·
Závěrečnýúčet obce Dobřejovice: Rozpočet za rok 2016 skončil s přebytkem 2.263.200
Kč
·
Rozpočtové
opatření č. 10, projednáváné na 27. zastupitelstvu: O rozdíl mezi příjmy a výdaji (přebytek) ve
výši 2.337.750 Kč se zvýšila rezerva Obce
Věřím, že Vám tyto údaje pomohou
se v této nelehké problematice zorientovat a zároveň věřím, že uvedená zjištění
shledáte stejně závažnými jako já a rozhodnete se jimi zabývat na Vašem dalším
jednání. V případě jakýchkoli dotazů jsem Vám k dispozici.
Jan Chvátal
e-mail: chvataljan@seznam.cz
e-mail: chvataljan@seznam.cz
Komentáře
Okomentovat