Problém zvaný doprava

Jednu auto za druhým projíždí v ranní a odpolední špičce Dobřejovicemi po úzkých a klikatých silnicích. Chodci v ohrožení na chybějících nebo úzkých chodnících. Hluk, špína a emise. To je obrázek, který se u nás opakuje stále častěji. Co je příčinou a jaké jsou možnosti řešení? 

Tady už mnoho místa pro bezpečný pohyb chodců opravdu nezbývá...


Dobřejovice jako zkratka
Zvýšená dopravní zátěž je bohužel částečně logickou daní za to, že žijeme v hustě obydlené krajině kousek od Prahy. Dobřejovicemi tak projíždělo denně podle průzkumu z roku 2015 okolo 7500 vozidel v obou směrech. Z velké části se ale jedná o auta, která naši obec využívají jen jako výhodnou zkratku. A to i přesto, že jsme v bezprostředním okolí ze tří stran uzavřeni kapacitními komunikacemi (D1, D0, silnice I/101), které by většinu této tranzitní dopravy měly odvést mimo Dobřejovice. Příčin je mnoho - třeba řada dopravně problematických míst v okolí. Jako příklad uveďme dva nevhodně navržené kruhové objezdy u Exitu 10 u Modletic, které kapacitně nestačí a na kterých se velmi často tvoří kolony. Těm se pak automobily ze širokého okolí vyhýbají právě přes Dobřejovice. Dalším negativním faktorem podporujícím nárůst dopravy je rozrůstání obcí ležících za naší obcí (tedy přibližně od kraje Jesenice až po Modletice) a komerčních zón v Jažlovicích, Modleticích, Herinku a samozřejmě také v Čestlicích.
Odpolední špička na Čestlické ulici.

Lepší to nebude...
Intenzita dopravy se ale v budoucnosti nebude zmenšovat. Právě naopak! V současnosti projíždí Dobřejovicemi nejspíše už okolo 10.000 aut denně (nutno dodat, že toto je jen odhad vycházející z několika mých počítání intenzity dopravy a porovnáním s údaji z průzkumu z roku 2015). Provozu už ale začíná být každopádně na ty naše křivolaké úzké ulice opravdu moc. A v budoucnu ještě hůře: v okolních obcích jsou v územních plánech naplánovány pro výstavbu nové rozsáhlé plochy. Například v Herinku je plánována výstavba asi 165 nových rodinných domů. V každém domě budou přibližně dvě auta, která pojedou několikrát denně přes Dobřejovice. Nutno říci, že ani vlastní Dobřejovice nezůstávají se 150 parcelami určenými pro nové rodinné domy pozadu...

Další výrazné zhoršení by přineslo rozšíření obchodní zóny v Čestlicích. Již před pěti lety odhadoval sám investor, že do nové zóny a zpět bude proudit okolo 10.000 aut denně. Otázkou je, kolik by to opravdu v případě výstavby skutečně bylo a jaká část z těchto aut by jela přes Dobřejovice. Vzhledem k tomu, že zóna má být dopravně napojena převážně směrem na „náš“ Exit 8 to nebude určitě málo.

Představitelé naší obce proti této zóně tvrdě bojují a dosáhli dokonce zrušení části změny územního plánu Čestlic, která měla rozšíření části zóny povolit. Stalo se tak ale díky zástupným argumentům na ochranu půdního fondu. Zda se díky nim podaří zamezit rozšíření této části zóny natrvalo, není jisté. Každopádně se menší část této zóny, která již v územním plánu je, začne zanedlouho stavět a automobily z ní začnou proudit i přes nás. Díky nekompromisnímu odmítavému postoji naší obce a odmítání jakéhokoli jednání nám ale žádná pomoc od investora s řešením zvětšujících se dopravních problémů v obci rozhodně nepřijde.

Jak z toho ven?
Aby obec dosáhla zlepšení dopravní situace, musí se začít dopravě opravdu systematicky věnovat. Měla by si získávat odborné podklady, konzultovat s odborníky, otevřeně diskutovat s občany a prověřovat různé možností řešení a vybrané z nich realizovat.

Proto jsem našim zastupitelům navrhl, aby se situací zabývali a aby nechali jako podklad pro další kroky zpracovat podrobný dopravní průzkum v obci. Tak bychom nejen zjistili, kolik aut opravdu prokazatelně přibylo, ale i odkud a kam jezdí a proč nejedou jinudy. A výsledky bychom mimo jiné mohli využít právě například při boji proti rozšíření čestlické obchodní zóny. Nebo také ověřit, jestli nám nějak pomůže stavba kruhového objezdu na dobřejovické návsi a celý projekt “zklidnění dopravy”, který se začne letos realizovat.

Bohužel většina zastupitelů odmítla zařadit můj návrh na program únorového jednání zastupitelstva. Je to škoda, protože problém s narůstající dopravou se bez důkladného přemýšlení a diskuze sám od sebe rozhodně nevyřeší. A vzrůstající doprava nás nakonec donutí se tím zbývat. Otázka je, jestli pak už nebude pozdě…

Jan Chvátal

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dopis zastupitelům ohledně výdajů na Spolkový dům z 23.8.2017

Přes Nupaky do Kuří

Výlet do Zadní skály